Hyresgäster som gör skillnad: Trivsel i en välfungerande fastighet - ByggVesta

Hyresgäster som gör skillnad: Trivsel i en välfungerande fastighet

I hyreshuset i Malmö blomstrar tak och loftgångar, grannarna hälsar glatt på varandra, och avfallsrummet är alltid snyggt och prydligt. Tyvärr är detta inte alltid fallet i dagens bostadsområden. En nyckelfaktor som bidrar till trivseln och den välfungerande fastigheten är hyresgästen Bo Alsensjö.

äldre man sitter omgiven av mycket blommor och grönska på en loftgång

Bo Alsensjö på den grönskande loftgången vid huset i Malmö

Redan när Bo för 10 år sedan skrev avtal till sin första lägenhet hos ByggVesta, kände förvaltaren Kjell Ehrlin att det fanns något speciellt med honom som skulle göra honom till en hyresgäst utöver den vanliga. Det visade sig att känslan var rätt. För Bo är trivseln i huset av yttersta vikt, till exempel att grannarna är bekanta med varandra och kan skratta och ha kul tillsammans. Han upprätthåller en nära dialog med sina grannar, hälsar alla personligen välkomna och erbjuder sitt stöd för att alla ska känna sig hemma och trivas i sitt nya boende.

Bo förklarar att han tycker vi behöver göra världen lite mjukare och vänligare och han är övertygad om att förändringen börjar hos var och en, där vi är: ”Genom att vara trevlig och omtänksam mot omgivningen så möts vi av välvilja tillbaka.”

Pannkaksträff

För Bo innebär omtänksamheten både praktiska saker, såsom att hålla rent och snyggt på gården och i avfallsrummet, eller att låna ut verktyg, och sociala aspekter som främjar gemenskap bland grannarna.

– När de boende har ett ansikte på varandra så är det lättare att visa hänsyn och de flesta vill göra rätt för sig, säger han.

Bo delar en berättelse om en pannkaksträff han organiserade för en tid sedan, där alla lagade en variant av rätten från sina respektive hemländer.

– Det var en underbar och fin träff, säger han med värme i rösten.

Bos omtänksamhet har spridit sig som ringar på vattnet, och det är inte ovanligt att grannar vänder sig till honom för stöd och sällskap en stund, eller att barn i huset kommer över för att leka eller lämna små presenter.

Odlingsgrupp med bidrag från ByggVesta

Bo har också initierat en odlingsgrupp som odlar både blommor och grönsaker på husets gemensamma takterrass, medan ByggVesta bidrar med planteringslådor och annat material. Odlingen har sedan spritt sig till fler delar av huset. Bo ler när han delar historien om när en kvinna i sommar frågade honom om han kunde ”passa Oskar”. Det visade sig att Oskar var namnet på en välskött tomatplanta! Självklart tog Bo hand om Oskar, precis som han ibland också tar hand om grannarnas barn eller hundar.

Trivsel och gemenskap är nyckeln till en välfungerande fastighet, och det är något som alla hyresgäster och fastighetsägare kan bidra till. Bo är ett levande exempel på hur hyresgästers engagemang i fastigheten kan skapa en positiv atmosfär och ett bättre boende för alla.

– Initiativet var helt och hållet Bos, men idag fungerar han som min förlängda arm och vice värd, förklarar fastighetsförvaltaren Kjell och fortsätter:

– Bo gör oerhört mycket för trivseln i huset. En närvarande och engagerad person, som en gammeldags gårdskarl, eller -kvinna, är guld värd. Så mitt tips till andra fastighetsägare är att lära känna sina hyresgäster och engagera eldsjälarna, avslutar Kjell.

Genom att vara trevlig och omtänksam mot omgivningen så möts vi av välvilja tillbaka!
– Bo Alsensjö

Kundservice